Kwaliteit zónder bureaucratie!

Hoe een kwaliteitssysteem snel en goed kan worden ingevoerd

  • 7 min.
  • Kwaliteit
  • Kwaliteitszorg

'Je hebt er alleen maar last van,' is een geluid dat wel eens waarneembaar is bij een instelling waar een kwaliteitssysteem wordt ingevoerd. In dit artikel geven de heer Jetten en mevrouw Tijhuis, organisatie-adviseurs bij Twijstra Gudde, aan dat je een kwaliteitssysteem kan opzetten in relatief korte tijd, tegen aanvaardbare kosten en bovendien in een prettige werksfeer. En het belangrijkste: met als resultaat een kwaliteitssysteem dat werkt.

Kwaliteitszorg en certificering hebben momenteel de aandacht van bijna elke instelling voor gezondheidszorg. Vanuit de wetenschappelijke verenigingen wordt hier ook aandacht aan besteed en zijn er verschillende initiatieven genomen, zoals het opstellen van een kwaliteitshandboek voor de CSA en voor het KCL. Deze aandacht zal nog verder toenemen vanwege de toenemende concurrentie en de extra eisen die de nieuwe wet- en regelgeving zal stellen. Het realiseren van en werken met een kwaliteitssysteem roept ook nogal eens negatieve geluiden op. Dit is opvallend omdat een kwaliteitssysteem juist een betere organisatie voor zowel de klant als de medewerkers zou moeten opleveren.

Veel gehoorde klachten zijn:

  • bureaucratie, papierwinkel
  • veel door anderen verzonnen regels en voorschriften
  • een slopend, langdurig traject
  • &ellipsis;

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?