Nieuwe richtlijnen ten aanzien van reclame voor geneesmiddelen

  • 5 min.
  • Overheid
  • Richtlijn

Twee jaar later dan de bedoeling was is het eindelijk zover: de Nederlandse overheid is overgegaan tot de implementatie van de Europese richtlijn over reclame voor geneesmiddelen. Op 16 november zijn de nieuwe regels van kracht geworden, maar over wat ze precies behelzen moet nog worden overlegd.

Mag een arts een cd aannemen die haar door een artsenbezoeker wordt aangeboden? Mag hij zijn partner op kosten van een farmaceutisch bedrijf laten meelopen in een nauwelijks ter zake doend partnerprogramma, terwijl hij zelf aan het door hetzelfde bedrijf gesponsorde wetenschappelijke congres deelneemt? Mag een arts zelf vragen of de fabrikant hem of haar als gunst iets toe wil stoppen?
Het antwoord op dergelijke in het medisch universum nogal heikele vragen is te vinden in het Reclamebesluit geneesmiddelen, dat minister Borst-Eilers op 16 november heeft genomen na nauw overleg met de apothekersorganisatie KNMP, de KNMG en Nefarma - die het gros van de farmaceutische industrie in zich verenigt. &ellipsis;

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?