Voorlichting en hulpverlening via de telefoon

Korrelatie

  • 7 min.
  • Hulpverlening
  • Maatschappij

'Eigenlijk zou iedere arts onze telefoontraining moeten volgen', vindt de directeur van de Stichting Korrelatie. Als instrument in de hulpverlening en de gezondheidszorg is de telefoon niet erg bekend. Het apparaat wordt vooral gebruikt voor het maken van een afspraak, of het doorbellen van de uitslag van een onderzoek. Maar er is zoveel méér mee mogelijk. De Stichting Korrelatie kan wat dat betreft uit een rijke ervaring putten; zij vierde onlangs haar dertig-jarig bestaan.

De 'revolutie' die zich in de programma's op de televisie voltrekt - steeds meer emotionele programma's, waarin mensen hun persoonlijk leed uit de doeken doen - weerspiegelt zich in het kantoor van Korrelatie. Daar rinkelt de telefoon ieder jaar vaker. De medewerkers werden in 1995 meer dan 17.000 keer gebeld. Ten opzichte van 1993 betekent dit een stijging van maar liefst achttien procent. Steeds meer mensen maken gebruik van de mogelijkheid om na een televisie- of radioprogramma (na) te praten met Korrelatie. Maar ook zonder een oproep in de media weten de mensen deze telefonische hulpdienst tegenwoordig te vinden. Een groeiend aantal mensen ziet de stichting namelijk als een reguliere hulpverleningsinstelling met een zeer lage drempel. &ellipsis;

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?