Moeilijke gesprekken tussen arts en patiënt

  • 5 min.
  • Beroepsuitoefening
  • Training

Artsen voeren vele gesprekken met patiënten, soms wel vijfduizend per jaar. Toch zijn de meesten hier nauwelijks in getraind. Onderwijskundige en cursusleider J. Wouda heeft twee boeken geschreven over medische communicatie. Ze staan vol tips waarmee artsen kunnen voorkomen dat gesprekken stroef verlopen of zelfs uitmonden in ruzie.

De moeilijkste gevallen staan beschreven in Wie is de baas?. Het boek volgt de lotgevallen van Hans de Bruin, een 'kleurloze gynaecoloog' die weliswaar hard, maar toch met veel plezier werkt in een 'middelgrote stad in het noorden des lands'. De Bruin maakt mee hoe een conflict met een lastige patiënte uitloopt op een fikse ruzie binnen de maatschap.
Het begint allemaal met het bezoek van mevrouw Woudstra, een patiënte met buikpijn. De Bruin verzekert haar dat de klacht vanzelf zal overgaan. Hij probeert haar gerust te stellen, maar mevrouw eist een operatie. Ze weigert de spreekkamer te verlaten zonder die toezegging. De gynaecoloog loopt daarop geërgerd weg.
Hoe had De Bruin deze situatie kunnen redden? Wie is de baas? geeft het antwoord. Stap één is: altijd actief luisteren. De Bruin had veel meer kunnen laten blijken dat hij begrip had voor de klacht van mevrouw

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?