Ervaringen patiënten centraal in zelfzorgboek depressie

Praktische tips voor depressieve patiënten

  • 5 min.
  • Maatschappij

De Stichting Pandora en de Stichting September publiceerden een zelfhulpboek waarin de vragen van depressiepatiënten beantwoord worden. 'Het uitgangspunt van dit boek waren de vragen en de ervaringen van mensen met een depressie, zoals wij die via onze telefonische hulplijn te horen kregen. Zo verzamel je op een fundamenteel andere manier informatie en praktische tips dan wanneer je alleen maar bij een deskundige te rade gaat', vertelt A.M. Vriens, een van de auteurs.

Toon Vriens is beleidsmedewerker bij de Stichting Pandora, en werkte als coauteur en coördinator mee. aan de totstandkoming van het Depressie Zelfzorgboek. 'De Stichting Pandora had bij de oprichting in 1964 als doelstelling het wegnemen van vooroordelen over (ex-)psychiatrische patiënten. Inmiddels is dat verbreed tot het verbeteren van de maatschappelijke positie van mensen met psychische problemen. Die maatschappelijke positie omvat de mogelijkheden en belemmeringen, zoals toegang tot de arbeidsmarkt en gezondheidszorg, maar ook zaken als de inkomenspositie van patiënten en het maatschappelijk klimaat rond psychische problemen.'&ellipsis;

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?