Goed klachtrecht kan nóg beter

Patiëntenvertrouwenspersonen bieden noodzakelijke hulp

  • 8 min.
  • Beroepsuitoefening

Cliënten uit de GGZ kunnen zich sinds 1994 met de wet in de hand beklagen over hulpverlener en behandeling. Twee wettelijke regelingen bieden daarvoor een goede basis, maar het kan altijd beter. Bijvoorbeeld door de instelling van een beroepsmogelijkheid. Dit klachtrecht functioneert in de praktijk niet slecht, maar het kan nóg beter. De cliënten worden vaak bijgestaan door een patiëntenvertrouwenspersoon van de Stichting Patiëntenvertrouwenspersoon Geestelijke Gezondheidszorg.

De Stichting PVP ontstond in 1981 op aandrang van de cliëntenbeweging in de GGZ, die ontevreden was over de situatie waarin de psychiatrie verkeerde. Het waren natuurlijk de roerige tijden van de antipsychiatrie en de mondiger wordende patiënten. Om iets aan de machtsongelijkheid te doen kregen de patiënten hun 'PVP'en'. De doelstelling van de stichting is 'het verlenen van advies en bijstand aan cliënten van GGZ-instellingen bij het handhaven van hun rechten.' Die doelstelling wordt langs drie wegen gerealiseerd. Ten eerste het verschaffen van informatie aan cliënten over hun rechtspositie, vervolgens het bijstaan van cliënten wanneer er klachten zijn en ten derde in algemene zin het bijdragen aan de rechtspositie van cliënten, bijvoorbeeld door het 'signaleren van misstanden'. Het accent van het werk ligt op de actieve ondersteuning van cliënten door de PVP'en.&ellipsis;

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?