Proactief beleid zeer gewenst

GGZ en de media

  • 7 min.
  • Basics
  • Beroepsuitoefening

Eind januari bediscussieerden GGZ-professionals, journalisten en vertegenwoordigers van cliëntenorganisaties de 'imagoverbeterende en -beschadigende effecten van de media'. Hoe staat het met het imago van de GGZ, en wat kan de sector zelf doen om dat imago te verbeteren?

'Deze werkconferentie is de eerste uit een beoogde serie, bedoeld om professionals in de GGZ handvatten te bieden voor een regionaal en wellicht nationaal communicatiebeleid', vermeldt de internetsite www.mediant.nl/imagoverbetering. 'Zo'n communicatiebeleid is hard nodig', stelt prof. dr. H.F. Kraan, één van de organisatoren van de conferentie. 'Het imago van de GGZ is matig met een kleine 'm'-op een schaal van een tot tien een klein zesje. Dat blijkt onder andere uit onderzoek bij het "consumentenplatform", een soort doorsnee van de Nederlandse bevolking. Het vertrouwen is niet zo groot. Daarbij weten mensen niet goed wat die GGZ nu eigenlijk doet, hoeveel zeggenschap je bijvoorbeeld hebt als patiënt. Er is toch een behoorlijke drempel om hulp te vragen bij een Riagg.' &ellipsis;

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?