Maastrichts onderwijsmodel krijgt steeds meer navolging

25 jaar Probleem Gestuurd Onderwijs in Nederland

  • 7 min.
  • Opleiding

In 1976 opende de medische faculteit van de Universiteit Maastricht haar poorten. Als eerste in Nederland baseerde zij haar curriculum op het concept van Probleem Gestuurd Onderwijs - zelfstandig kennis vergaren aan de hand van problemen uit de praktijk. Het hoongelach dat Maastricht destijds hierover ten deel viel, sloeg rap om in bewondering. Het model is inmiddels op diverse plaatsen overgenomen.

In dezelfde week dat de Universiteit Maastricht afgelopen januari haar 25-jarig jubileum vierde, concludeerde de Britse psychologe dr. Z. Di Blasi in een artikel in The Lancet dat 'artsen die een warme, vriendelijke en geruststellende houding aannemen tegenover hun patiënten effectiever zijn bij hun behandeling dan artsen die zich formeel opstellen.' In een editorial aansluitend bij dit artikel pleitte prof. dr. Ch. van Weel, hoogleraar Huisartsengeneeskunde aan het Nijmeegse UMC St. Radboud, voor meer wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van de context waaronder de medische zorg wordt gegeven. Het moet de oprichters van de Universiteit Maastricht, destijds nog Rijksuniversiteit Limburg geheten, verzameld op het verjaardagsfeestje in Maastricht, als (oude) muziek in de oren hebben geklonken. Immers, een andere manier van omgaan met medische kennis, dat was precies de reden waarom de

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?