ONDERZOEK: HOE ERVAREN AIOSSEN PSYCHIATRIE MET EEN MINDERHEIDSACHTERGROND HUN OPLEIDING?

‘Ga het ongemak aan’

  • 5 min.

Interculturele casuïstiek die tijdens de medische opleiding aan de orde komt, gaat altijd over een witte, heteroseksuele arts en een patiënt met een minderheidsachtergrond. Nooit andersom. Donna Muller onderzocht tijdens haar opleiding tot psychiater bij Arkin hoe aiossen Psychiatrie die afwijken van de norm, hun opleiding ervaren als het om inclusie gaat.

Portret (kleur) Donna Muller
Donna Muller constateert dat studenten zich aan de ‘neutrale’ norm conformeren.

‘Tot midden vorige eeuw werden de collegebanken enkel bezet door witte studenten uit de hogere klasse, die vrijwel nooit openlijk homoseksueel waren. Pas de laatste decennia is daar verandering in gekomen. Ik wilde weten wat er met je gebeurt als je niet tot de norm behoort’, vertelt Muller. Zij sprak voor haar onderzoek – dat dit jaar verscheen – met drie groepen aiossen: studenten met een migratieachtergrond, eerste generatie studenten en studenten met een lhbtiq+-identiteit. Sommige deelnemers identificeerden zich met meerdere van deze groepen.

Voor haar onderzoek gebruikte zij een definitie die twee concepten centraal stelt: belongingness en value in uniqueness. ‘Dit gaat over je thuis voelen en voelen dat je erbij hoort – dat is belongingness – en het mogen zijn wie je bent en kúnnen zijn wie je bent. Dat is value in uniqueness.’ Vrijwel iedereen die Muller interviewde zei zich thuis te voelen bij de

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?