BORGEN VAN HET CLIËNTENPERSPECTIEF IN DE TOEZICHTHOUDENDE ROL

Hoe ervaringsdeskundigheid in de Raad van Toezicht als toevallige bijvangst een gelukkige greep bleek

  • 6 min.
  • Beroepsuitoefening

Zorgbestuurder Audrey van Schaik en ervaringsdeskundige Nico de Louw waren tot voor kort lid van de Raad van Toezicht van Arkin. Zij vertellen over de meerwaarde en de invloed van een ervaringsdeskundige als professioneel toezichthouder in een ggz-instelling. ‘De kunst is om na het inzoomen op cliëntenniveau ook weer uit te zoomen naar een abstracter niveau.’

Portretfoto (kleur) Nico de Louw en Audrey van Schaik
Beeld: Goffe Struiksma

Met de benoeming van Nico de Louw als lid had de Raad van Toezicht (RvT) van Arkin in 2018 een primeur. Er kwam voor het eerst een ervaringsdeskundige in de RvT van een ggz-instelling; hiermee werd het cliëntenperspectief in de raad geborgd. De Louw had in de jaren zeventig na enkele psychoses van binnenuit kennisgemaakt met psychiatrische klinieken en daar onaangename ervaringen opgedaan. ‘Ik heb me daarna voorgenomen om dat te helpen verbeteren, als ik ooit de kans zou krijgen’, zegt De Louw nu. Na zijn afstuderen als socioloog werkte hij als manager op diverse plekken in de gezondheidszorg en werd hij in 2008 lid van de cliëntenraad van Arkin. ‘Door mijn werkachtergrond heb ik goed oog gekregen voor beleidsverhoudingen, spanningen tussen verschillende belangen en omgang met zeer uiteenlopende mensen. Ik heb me altijd een “verbindingsman” gevoeld.’&ellipsis;

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?